Referater Jenteutvalget
Oppdatert 05.09.2019 22:34
​​​​2019​

Sopptur til Waggestad-skauen 5/9

Marianne guidet oss med stø hånd inn i flott terreng etter Waggestad. Jentene har visst vært på terrenget tidligere også. Vi ruslet innover til kafferast-stedet, og 'de lokale' passet på sakene våre mens vi ruslet innover med fininnstilt blikk. Vi hadde også med Ann Karin som har vært med i gruppa tidligere, og som nå vil melde seg inn og delta igjen. Utrolig hyggelig! ❤️

Alle fant litt sopp, det var en god del traktkantarell, noe steinsopp, litt kantarell og piggsopp, masse skrubb og kremler. Terrenget bar preg av at vi gikk i ‘andres fotspor’, men sånn er det vel mange steder. Marianne hadde bakt fantastisk Jamie Oliver flapjacks med sjokoladetrekk. Nydelig til kaffe! Nok en kjempefin kveld med latter og hygge, og god opplæring i skogens herligheter. Takk for turen!

Spekepølsedugnad 31/8

Vi hadde en fantastisk flott spekepølsedugnad, lørdag 31/8, hjemme på gården hos Geir og Ida i Stokke. Geir tegnet og forklarte tålmodig, og vi fikk grundig gjennomgang fra bunnen av. Alle fikk stappe sin egen pølse, og nå henger de til tørk/spek på kjøle der. Vi får oppdatering på hvordan det går, og han er en skikkelig flink ‘spekevakt’ 😂🙋🏻‍♀️
De disket dessuten opp med ost og spekefat fra egen spekeprodukjson, og det er ingen tvil om at de kan sine saker! Det smakte fortreffelig, og vi rulla omtrent ut igjen på kjøkkenet etter lunch 😍
Gleder oss til å dele resultatet med resten av dere om ca 6 uker!

Manngard før slått 10/6

Tidlig om morgenen 2. pinsedag var medlemmer fra SJFF, og også noen fra Jenteutvalget, ute og gikk manngard i en åker på Åbol. Dette for å forsøke å skremme eventuelle rådyrkje ut før tresking av gresset. Dette er nytting både for dyret (!) og for bonden, ettersom gresset blir ødelagt dersom et dødt kje går med i høyballen. Vi brukte hunder i relativt kort langline, ettersom det også er viktig at hunden ikke kommer i kontakt med kjeet sånn at mammaen ikke vil ha noe mer med det å gjøre. Vi fant ingen, på tross av iherdig leting, allikevel fant bonden to, som han reddet, under treskingen. Det sier noe om hvor utrolig godt disse dyra gjemmer seg, og hvor lenge de blir liggende og trykke. Vi stiller opp videre utover sommeren ved behov!

Haglekveld avslutning 3/6

For et fantastisk oppmøte på kveldens hagleskyting på Lerduebanen på Fokserød! Oppskriften på kveldens suksess var 15
spreke jenter, en haug med pølser, fantastisk velvilje fra Trond i bua og en inspirert og motiverende Geir Arne fra
Jaktutvalget. En haug med duer måtte bøte med livet, og vi er enda ett skritt nærmere bedre uttelling på høstens jakt.
Takk til alle som hadde mulighet til å stille idag! Lerduebanen er fortsatt åpen 3 dager i uka, og alle der oppe vil ta imot
dere med åpne armer og hjelpe dere dersom dere drar opp alene. Bruk gjerne fb-siden vår til å avtale skytekvelder!

Fluefisketur Skjellvika 20/5

Takk for en fantastisk flott tur ut på svaberga på Skjellvika! Vi var ni jenter og Vidar Numme i front som trass yr og nordavind gikk med god tro for å finne årets første ørret. Vi så både vak og hadde ‘nesten fisk på kroken’. Vi hadde fiskesuppe med medbrakt fisk, og masse kaffe. Vi tar en ny tur til Ølbergholmen 13 juni, info kommer på fb og e-post.

Bakedag i Drengestua 24/4

​​​Nok en supersuksess i Drengestua! Baksten ble nydelig og stemningen var på topp Alle hadde med deilig pålegg, og Anne-Helen hadde som vanlig handlet inn nyheter på matfronten Vi spiste tilslutt både middag og kvelds og rullet hjem takk for flott ettermiddag! Og tusen tusen takk til Karen og Anette, og ikke minst Vidar Tangen, for fyr i ovnen.

Fluekastekurs 10/4

Vi hadde stort oppmøte på Pukkestad idag! I alt 10 jenter var i full gang på plenen utenfor. Selv fikk jeg bare æren av å tenne grill og fikse pølser før jeg måtte i styremøte.

Men! I følge Vidar var det en gjeng 'spinnville jenter som ikke ga seg før klokka var 20, og da bare fordi de frøys så mye at de rista'. 'De ville ikke sleppe taket før jeg hadde lovet de en gang til på plenen før fisketur 13/5'. Dere girlza altså! Jeg blir så stolt!

Så, da har vi satt opp en gang til med fluekast. Mandag 6/5 kl 17:30-'dere fryser så dere rister'. Grillen er klar når dere kommer, så dere trenger ikke stresse med middag først. Vidar stiller også med et par ultralette fiskestenger til demonstrasjon.

Medlemsmøte fluebinding 1 og 2

Vi var 7 stk som 27/3 og 1/4 hadde to flotte og lærerike ettermiddager på Pukkestad med Vidar Numme. Han er tålmodigheten selv, og tegnet og forklarte, og spedde på med jug og skryt fra fisketurer mens han hjalp oss inn i fluebinde-kunsten. Det ble mye latter og fjas, som alltid, men jaggu bant vi flotte eksemplarer også!

Det ble litt lite med bare én kurskveld, og han vil gjerne binde mer fluer med oss, samt trene litt på å kaste med fluestang før vi går igang på ekte ved et vann. Forslaget er, at siden det fortsatt ligger is på vannet vi hadde tenkt å fiske i, at vi 10/4 heller trener på å kaste på plenen på Pukkestad, og så tar vi en tur ut og fisker i begynnelsen av mai.

​

Haglekurs 27 februar og hele mars.

27 februar fikk medlemmer av Jenteutvalget lov til å henge seg på et skytekurs som Geir Arne Hegge holdt for SJFF. Kurset var gratis for medlemmer og sidemedlemmer.

Det var én obligatorisk teorikveld for alle som hadde lyst til å gå dette kurset. Deretter var der to kvelder med skyting på simulator med instruksjon, 6 og 20 mars, og to kvelder på lerduebanen på Fokserød med instruksjon i løpet av slutten av mars. Man kunne låne hagle dersom man ikke hadde selv.

Første kvelden, teorikvelden, var vi sammen med de som avla jegerprøven før jul, resten av kveldene var eksklusive for oss i jenteutvalget.

Vi endte opp med 20 jenter som hadde lyst til å benytte anledningen til å øve ferdigheter i en trygg og hyggelig sosial setting. Alle gjennomførte med glans, og mottok bronsemerket i hagleskyting siste kurskveld. Der koste vi oss også med pizza og gjennomgang av stell/puss av våpen.

Gapahuktur med bålmiddag 30/1

Nydelig båltur i gnistrende flotte omgivelser i gapahuken til Øyvind Langås ved Mørk ikveld! Vi hadde masse mat, og diverse dessert, og det var som vanlig topp stemning!

Harejakt 19/1

Takk for fantastisk flott tur! Vi var 7 spreke girlz som møtte opp grytidlig for å jakte harran i Vestmarka i Larvik. Med oss hadde vi 2 minst like spreke karer, Trond og Bjørnar, og Faiko. Nydelig vintervær, stort bål og livlig debatt! Ikke rart bikkja sleit med å finne haren 😂 noe los hadde vi, og masse god mat og prat.

Lefsebaking Pukkestad 13/1

Det ble en lang og lærerik dag! Vi holdt på i 5 timer, og det ble masse ferdig smurte lefser og flatbrød (av ymse karakter) til alle! Dette gjentar vi en gang til i november!

2018

Sopptur til Heisetra 26/9

Kjempefin sopptur til Heivannsbu! Llitt lite sopp, men vi fikk karet til oss steinsopp, kantareller, risker og ymse kremler. Vi hadde kjempegod veiledning og opplæring av Nancy Haukedal fra 'Kantarellen', og har allerede booket henne inn for neste års tur. Vi var 11 jenter på tur, og koste oss på fantastiske Heivannsbu med betasuppe, eplekake og kaffe. Og ikke minst bål! Endelig! Takk for turen! Gleder meg til vi sees igjen!

- Annonse -
Big Fish Adventure
Din Tur
Hørselslaben
Norges Jeger- og Fiskerforbund har en rekke sentrale samarbeidspartnere som du drar nytte av. Klikk på logoene for å se våre medlemstilbud.