Blå refleks og droner skåner elgen
Publisert 08.02.2016 19:11
Oppdatert 07.03.2016 16:13
Blå refleks og droner skåner elgen
Ill.foto: Istock
Blå refleks og droner skåner elgen
Foto: John Øystein Berg
Stadig nye virkemidler blir testa både for å forhindre viltulykker og sørge for rask friskmelding eller avliving av påkjørte dyr. I Troms testes nå blå reflekser som elgskremmere, og påkjørte dyr blir spora opp og kontrollert med droner.

​Et forsøk med elektroniske viltskremmere har pågått i Nordland og Troms i snart to år, men tekniske utfordringer og konkurs hos produsenten har lagt bokstavelig talt hindringer i veien: 

Meninga var blant anna at viltskremmerne skulle kommunisere med hverandre og seriekoble lyd- og lyssignalene, men dette har ikke fungert. Solcellene har videre vist seg å være for svake til å lade elektronikken i mørketida, og skremmerne kan i tillegg ise ned. Utstyret lar seg heller ikke fjernstyre slik meninga var. Og etter at den østerrikske produsenten gikk konkurs i høst, har verken vedlikehold eller utvikling blitt fulgt opp.


God effekt - håper å få fullført​​​

Det er synd, for tallene så langt viser at utstyret har ført til færre påkjørsler på noen strekninger, spesielt E6 i Salangsdalen (Bardu). Meninga var at forsøksperioden skulle vare til 2017.

– Vi håper likevel å kunne fullføre prøveprosjektet hvis et nytt firma overtar kontrakten. Dersom ingen overtar vedlikehold og utvikling, kan de fire prøvestrekningene bli redusert til tre eller færre ved at vi samler de skremmerne som virker, sier prosjektleder Henrik Wildenschild i Statens vegvesen til NRK Troms.


Blå lys​​​

På Ringvassøya skal ei anna løsning testes, nemlig blå reflekser på stolper for å reflektere billyset ut til sidene slik at dette skremmer elgen. Det har gitt gode resultater på hjortevilt i Mellom-Europa, og er ei billigere og langt mer driftssikker løsning.

- En tredje idé er å montere gule blinklys på elgfare-skiltene. Disse kan slås på lokalt når det er elg som krysser veiene. Forskning i utlandet viser ei halvering i antall påkjørsler i perioder hvor det er størst sannsynlighet for påkjørsel, sier Wildenschild.

Statens vegvesen vil la en student ta mastergraden på elgskremmerne neste år.


Sjekker dyra fra oven​

Men når det først har vært en smell, kan også ny teknologi være til ekstra hjelp: ​​​​Droner - små fjernstyrte fly - kan gjøre jobben langt enklere for ettersøksmannskapet, sjøl om dronebruken bare på forsøksstadiet foreløpig.

– Vi har tidligere lett etter skada dyr i alt fra noen timer til flere dager. Drone er et fantastisk verktøy, for du kan gå inn ganske kjapt og finne elgen hvis den står i terrenget. Hvis elgen er i bevegelse, får du studert hvorvidt den er skada, og slipper jage dyra mer enn nødvendig. Vi slipper i tillegg bruke scooter og masse mannskap, sier Solvar Norheim i ettersøksringen til NRK Troms.

- Annonse -
Familiemedlemskap
Jakthundboka
NJFFs Samarbeidspartnere
Gjensidige
Svorka
Sportsmans Pride
Thon Hotels
Langseth Advokatfirma DA
Din Tur
Hørselslaben
Norges Jeger- og Fiskerforbund har en rekke sentrale samarbeidspartnere som du drar nytte av. Klikk på logoene for å se våre medlemstilbud.
Copyright © 2013 - 2017 Norges Jeger- og Fiskerforbund
Lokalforeninger tilsluttet Norges Jeger- og Fiskerforbund har redaksjonelt ansvar for innhold de publiserer på sine respektive nettsider i NJFF-portalen.