Sarpsborg kommune foreslår dramatiske begrensninger i ferdsel på ferskvann

Kommunen foreslår langt strengere fartsgrenser på innsjøer og elvestrekninger, og forbud mot forbrenningsmotorer fra 2026. NJFF Østfold protesterer, og ber om at kommunen revurderer mange av forslagene.

Publisert: 24. januar 2022 kl. 16.26

Da vi fikk høringsdokumentene før jul 2021, var vi nødt til å lese kommunens forslag flere ganger for å være sikre på at vi leste rett. Der vi tidligere på året hadde fått inn en tekst i Motorferdselloven som gir mulighet for kommuner til å tillate bruk av elmotor også på utvalgte vann under 2 km2 (som følge av en sak fra NJFF Østfold vedtatt på landsmøtet i NJFF i 2015), gikk Sarpsborg kommune i helt motsatt retning.

Kommunens forslag

Kommunen foreslår å innføre langt strengere fartsbegrensninger i ferskvann, men det antydes også et totalforbud mot ferdsel med båt på flere av vannforekomstene gjennom kommuneplanen ved en senere anledning (jfr. kommentarer til forskriftens §1). Til sist legger forskriften opp til et forbud mot forbrenningsmotorer, og at kun de minste elmotorene skal være tillatt fra 2026.

Regionlagets innspill

Regionlaget laget et utkast til høringsinnspill og sendte de berørte lokalforeningene før jul. Deretter fikk de frem til 19. januar med å komme med innspill. Saken ble så behandlet av regionstyret og vår høringsuttalelse ble sendt Sarpsborg kommune i dag 24. januar.

Du kan lese hele innspillet vårt her (det tar for seg hver vannforekomst, pluss begrunner hvorfor kommunen bør velge bort forslagene): Innspill fra NJFF Østfold til forslag til Forskrift om begrensning med ferdsel av motorfartøy på innsjøer og elvestrekninger i Sarpsborg kommune

 

Mest dramatisk er et forbud mot forbrenningsmotorer fra 2026

Vi støtter ikke forslaget slik det foreligger, og vil på det sterkeste advare mot å innføre dette. Det er en rekke grunner til dette:

  • En elmotor på 800 watt er svært liten i både bruks- og markedssammenheng, og tilsvarer kun en forbrenningsmotor på 1,5-2 hk (hestekrefter). I dag har de fleste som kjører med båt på Glommavassdraget og tilhørende innsjøer motorer på minst 9,9 hk., og gjerne 20-50 hk.
  • Mange dedikerte sportsfiskebåter som benyttes i området har allerede såkalte «frontmonterte» elmotorer som fungerer til både oppankring via GPS og transport mellom fiskeplasser, men de aller fleste av disse faller utenfor kravet på 800 watt. En frontmontert elmotor på 800 watt, eller mindre på større båter, er helt hjelpeløs ved vindhastigheter over 3-5 m/s.
  • Større og tyngre sportsfiskebåter (>15,5 fot) som allerede benyttes flittig av flere i nevnte områder, særlig Minge- og Vestvannet, vil med en hekkmontert elmotor på 800 watt ikke oppnå særlig høyere fart enn 1-1,5 knop. Av sikkerhets-, distanse- og rekkeviddemessige årsaker, vil dette begrense fisket i enormt stor grad og føre til et unormalt høyt fiske- og brukstrykk i områdene nær båtrampene.
  • Selv utvalget av aktermonterte elmotorer større enn 55 lbs (skyvekraft), er i dag meget begrenset. Bruktmarkedet er ikke-eksisterende, og prisen på det begrensede utvalget som finnes av nye motorer er svimlende høyt sett mot effekt.
  • Prisen på en elmotor pluss akseptabelt batteri på størrelse med en 9,9 hk forbrenningsmotor, altså en passende motor for en båt på 12-14 fot, er på minst kr 70000,-. Ut fra kommentaren til §6 ser det ut at kommunen synes det er en helt rimelig sum alle med båt i ferskvann greit skal måtte betale i løpet av de neste årene. Et slikt pålegg vil i praksis stanse alle ungdommer, uføre og pensjonister fra videre båtbruk på de aktuelle vannene.

På lengre sikt kan man forvente at alle båter, både i salt- og i ferskvann, skal drives av elektriske motorer. Vi er imidlertid langt fra der i dag. Et samlet Storting har i behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) satt som mål at i 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy. Det er noe helt annet enn at det i NTP hadde stått at i 2025 skal ingen personbiler og lette varebiler med forbrenningsmotor kunne kjøres i Norge. Men det er i praksis dette Sarpsborg kommune foreslår for fritidsbåter i ferskvann.