Styret

RDJFF er en aktiv forening for jegere og fiskere. Foreningen ble etablert i 1905. Vi har vårt klubbhus og skytebane anlegg på Slettemoen i Degernes. Vi har ca. 380 medlemmer og deriblant flere aktive konkurranse skyttere. Vi er tilknyttet Norges Jeger- og Fiskerforbund. Foreningen er åpen for alle som deler disse interessene.

Tom Roar Andersen

Leder

Kent Heier

Nestleder

Jan Lie

Hytteansvarlig

Reidar Amundsen

Leder rifleutvalg

Tom Roar Andersen

Jegerprøven kontaktperson

Ole-Martin Haraldsen

Leder hundeutvalg

Øistein Jørgensen

Leder hagleutvalg

Mette Rogstad

Sekretær

Elisabeth Kasbo Talberg

Økonomiansvarlig

Yvonne Sjøberg

Leder fiskeutvalg

Vedtekter for Rakkestad og Degernes Jeger- og Fiskeforening

Stiftet 21.01.1905

 

Revidert 16. November 2001

Revidert 16. Februar 2007

Revidert 17. Februar 2017

 

På Landsmøte til Norges Jeger- og Fiskeforbund 14. November 2021 ble det vedtatt en ny vedtektnorm for lokalforeninger i NJFF. Foreningen har gjort de tilføyelser som er tillatt, dette er vedtatt på årsmøte 16.februar 2022. Vedtektene er oppdatert i hht. normen vedtatt på landsmøtet 2024.

 

1. Navn

Foreningens/lagets navn er Rakkestad og Degernes Jeger- og Fiskerforening, forkortet RDJFF.

 

2. Formål

Foreningen/lagets formål er de samme som for NJFF nasjonalt. Arbeidet i foreningen/laget skal bygge på NJFFs gjeldende strategidokument.

(Foreningen kan selv utvide formålsbeskrivelsen for å konkretisere formålet.)

Foreningens formål er:

• å ivareta jakt- og fiskeinteressene gjennom ivaretakelse av naturens

produksjonsgrunnlag, og ved at allmennheten skal ha adgang til å utøve jakt og fiske.

• å være en aktiv interesseorganisasjon som ivaretar medlemmenes interesser innen jakt, fiske, naturforvaltning og friluftsliv.

• å sikre en bærekraftig høsting av våre vilt- og fiskeressurser, basert på tilgjengelig kunnskap.

• å sikre at viltet og fisken høstes til glede for flest mulig motiverte utøvere.

• å arbeide for økt allmenn forståelse for jakt og fiske.

• å arbeide for korrekt bruk av våpen og sportsfiskeredskap, samt forbedring av våre jakthunder.

• å drive et aktivt rekrutterings- og utdanningsarbeid, herunder ungdomsarbeid.

• å samarbeide med offentlige myndigheter og andre interesseorganisasjoner.

• å arbeide for å etablere lokale medlemsfordeler.

• å oppta et energisk og målbevisst arbeid blant grunneiere, samt andre interesserte, for en rasjonell viltpleie og bedring av fiskebestanden i våre elver og vann.

 

3. Styrende organer

Foreningens/lagets styrende organer er:

a) Årsmøte

b) Ekstraordinært årsmøte

c) Styret

 

4. Årsmøte

Årsmøte skal holdes hvert år før 31.mars. Årsmøtet skal innkalles av styret minst fire uker før avholdelse. Innkallingen skal være skriftlig og personlig. I tillegg skal innkallingen kunngjøres på lokallagenes hjemmeside i NJFF-portalen. Forslag til saksliste for møtet skal følge innkallingen. Innsendte saker til årsmøtet skal være skriftlige og styret i hende senest to uker før møtet. Endelig forslag til saksliste behandles av styret og gjøres kjent for medlemmene senest én uke før møtet. Det skal føres protokoll fra årsmøtet. Denne skal gjøres kjent for medlemmene.

Det skal ikke tas avgjørelser i andre saker enn de som er oppført i innkallingen.

På hvert årsmøte skal følgende behandles:

1. Konstituering av møtet

· Godkjenning av innkallingen

· Godkjenning av dagsorden

· Godkjenning av forretningsorden

· Valg av ordstyrer

· Valg av sekretær

· Valg av tellekorps

· Valg av to medlemmer til å underskrive protokollen

2. Årsmelding fra siste kalenderår

3. Revidert regnskap fra siste kalenderår

4. Innkomne saker med styrets forslag til vedtak

5. Styrets forslag til årsplan (arbeidsprogram) og budsjett

6. Styrets forslag til kontingentnivå (lav, middels, høy sats)

7. Valg av styre i henhold til punkt 6 Styret

8. Valg av valgkomité på tre medlemmer

9. Valg av revisor(er)

10. Valg av utsendinger til regionlagets årsmøte

Hvis temaene er aktuelle, skal også disse behandles på årsmøtet:

11. Foreningens utvalgsstruktur og valg av medlemmer til utvalg etter behov

12. Styringsdokumenter for foreningsdriften

13. Utnevning av æresmedlemmer

14. Vedtektsendringer med utgangspunkt i § 18

15. Andre saker som styret har ført opp på dagsorden

(Foreningen kan selv utvide temalisten ved behov.)

Årsmøtet skal ha tilsyn med at tidligere avgjørelser er utført i samsvar med forutsetningene.

Saker avgjøres med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet anses forslaget forkastet, unntatt ved personvalg hvor det foretas loddtrekning. Personvalg skal foregå skriftlig dersom det foreligger flere forslag og noen krever skriftlig avstemning. Ellers har ingen tilstedeværende mer enn én stemme. Det er ikke rom for fullmakter. Foreningens/lagets styre har ikke stemmerett i saker som gjelder beretning og regnskap.

Totalt inntil to representanter fra sentralleddet og/eller regionorganisasjonen har rett til å være til stede med talerett.

 

5. Ekstraordinært årsmøte

Ekstraordinært årsmøte kan innkalles av styret, eller når et tidligere årsmøte har besluttet det, eller når det blir krevd skriftlig av 1/3 av medlemmene.

Innkalling til ekstraordinært årsmøte, vedlagt dagsorden, skal skje etter samme prosedyre og med minst 14 dagers varsel. Møtet skal ikke ta avgjørelser i andre saker enn de som er oppført i innkallingen.

Det skal føres protokoll fra ekstraordinært årsmøte. Denne skal gjøres kjent for medlemmene.

Totalt inntil to representanter fra sentralleddet og/eller regionorganisasjonen har rett til å være til stede med talerett.

 

6.Styret

Foreningen/laget ledes mellom årsmøtene av et styre på minimum tre medlemmer, som velges av årsmøtet for to år av gangen, samt varamedlem(mer) som velges for ett år om gangen. Det tilstrebes at halve styret er på valg hvert år. Leder velges først og særskilt. Årsmøtet velger også særskilt nestleder og økonomiansvarlig. For å være valgbar til styret må vedkommende ha gyldig medlemskap.

Styret består minimum av årsmøtevalgt:

· Leder

· Nestleder

· Økonomiansvarlig

· Varamedlem

Hovedstyret i RDJFF:

Leder

Nestleder

Kasserer

Sekretær

Styremedlem/Leder Hagleutvalg

Styremedlem/Leder Rifleutvalg

Styremedlem/ Leder Fiskeutvalg

Styremedlem/ Leder Hytteutvalg

Styremedlem/ Leder Hundeutvalg

 

Utvalgene rifle, hagle og fisk består av:

Leder (som sitter i hovedstyret)

Sekretær

Utvalgsmedlem

Utvalgsmedlem

Hundeutvalget:

Leder (som sitter i hovedstyret)

Utvalgsmedlem

Utvalgsmedlem

Hytteutvalget:

Leder (som sitter i hovedstyret)

Utvalgsmedlem

Utvalgsmedlem

 

Styremøte blir holdt når leder fastsetter det, eller når det blir krevd av minst tre medlemmer av styret. Styret er beslutningsdyktig når mer enn halvparten av styrets medlemmer er til stede. Vedtak blir gjort med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme. Styret er kollektivt ansvarlig for driften av foreningen/laget og for de vedtak som gjøres.

Det skal føres protokoll fra hvert styremøte. Denne skal gjøres kjent for medlemmene.

 

7. Styrets plikter

1. Verne om foreningens/lagets interesser, forvalte midlene, håndheve vedtektene og foreningens/lagets øvrige retningslinjer.

2. Gjennomføre årsmøte og følge opp de saker som vedtas der.

3. Legge fram for årsmøtet eventuelle forslag om utnevning av æresmedlemmer, samt eventuelle forslag om tildeling av NJFFs diplomer eller gullmerke for videre ekspedering til NJFFs forbundsstyre.

4. Rapportere årsmelding og regnskap til NJFF sentralt hvert år. Ajourføre tillitsvalgtliste i NJFFs medlemsregister og i Brønnøysundregisteret.

5. Arbeide for forenings- og medlemsfordeler, herunder muligheter for økonomisk støtte.

6. Ivareta foreningens/lagets arkiv.

7. Behandle og gjøre vedtak om suspensjon og eksklusjon overfor medlemmer i foreningen/laget i sanksjonssaker. Styret kan innstille overfor forbundsstyret, etter sitt vedtak om suspensjon og eksklusjon, om at dette skal gjelde for hele organisasjonen. Styrevedtak om suspensjon og eksklusjon av medlemskapet kan ankes inn for NJFFs domsutvalg.

8. Behandle og gjøre vedtak om tap av verv og rettigheter overfor medlemmer i foreningen/laget.

9. For øvrig sørge for at foreningen drives på en aktiv og god måte for å nå målsettingene i NJFFs strategidokument.

 

(Foreningen kan selv føye til flere plikter i opplistingen.)

 

8. Regnskapsrevisjon

Regnskapet følger kalenderåret og skal revideres av revisor(er) valgt av årsmøtet. Revisjonen gir innstilling om regnskapet til årsmøtet.

(Foreningen kan selv gjøre tilføyelser i denne paragrafen.)

 

9. Vedtektsendringer

Foreningene er forpliktet av NJFFs vedtekter vedtatt av landsmøtet. Dersom landsmøtet gjør endringer i vedtektene, gjelder disse for alle organisasjonsledd.

Forslag til endringer i de deler av vedtektene som foreningene selv kan tilpasse, krever 2/3 flertall på årsmøtet for å bli vedtatt. Vedtektsendringer må godkjennes av NJFF sentralt for å være gyldige. Vedtektsendringene kan forhåndsgodkjennes av NJFF sentralt.

 

10. Utmelding av NJFF

Utmelding av NJFF krever 2/3 flertall i ordinært årsmøte og i et påfølgende ordinært eller ekstraordinært årsmøte. Sistnevnte kan tidligst holdes tre måneder etter et ordinært årsmøte med utmeldingsvedtak. Hvis utmelding av NJFF er et forslag til et årsmøte, skal regionlaget orienteres om det minst én uke før årsmøtet.

Lovlig fattet utmeldingsvedtak må meddeles NJFF sentralt innen 1. september og gjøres gjeldende fra førstkommende årsskifte etter endelig utmeldingsvedtak.

Dersom foreningen/laget trekker seg ut fra NJFF uten gyldig vedtak i henhold til disse vedtektene, kan NJFFs forbundsstyre vedta at NJFFs regionlag skal overta foreningens/ lagets eiendeler på uttrekningstidspunktet til fremme for forbundets formål i området.

 

11. Oppløsning av foreningen/laget

Dersom det foreligger et grunngitt forslag om oppløsing, skal styret behandle dette og legge det fram for årsmøtet. Endelig avgjørelse i saken krever 2/3 flertall for oppløsing i to påfølgende årsmøter. Så fremt ikke siste årsmøte har gjort et gyldig vedtak om disponering av foreningens midler, kan NJFFs forbundsstyre vedta at midlene skal disponeres av NJFFs regionlag til fremme for forbundets formål i kommunen eller distriktet.

Dersom foreningen selv ikke er i stand til å gjennomføre årsmøte, tilligger det regionlagets styre å beslutte oppløsning.

 

12. Øvrige bestemmelser

I tillegg til de regler som disse vedtektene innehar, samt de eventuelle justeringer som foreningen/laget selv har vedtatt i punktene foran, har foreningen/laget besluttet følgende:

 

§ 18 Lokale endringer/tillegg

Foreningene/lagene justerer selv følgende punkter oppgitt i § 17:

1. Foreningens/lagets navn og hvordan det forkortes, fylles inn.

2. Foreningen/laget kan utvide formålsbeskrivelsen, slik at formålet konkretiseres.

4. Foreningen/laget kan selv utvide temalistene for årsmøtet.

6. Foreningen/laget fyller selv inn hvor mange styremedlemmer og varamedlemmer den/det skal ha og legger inn de øvrige funksjonene som styremedlemmene representerer

7. Foreningen/laget kan selv føre på flere oppgaver som styret skal ha.

12. Her kan foreningen/laget selv legge inn annet innhold som den/det ønsker å ha med i sin del av vedtektene.

Justeringer som foreningene/lagene selv beslutter, må ikke komme i konflikt med andre bestemmelser i vedtektene.

Øvrige bestemmelser

§ 19 Organisasjonens regnskapsår

Alle organisasjonsledd skal ha kalenderåret som regnskapsår.

§ 20 Endring av vedtektene

Endring av vedtektene kan gjøres av landsmøtet med 2/3 flertall. Endringene vil gjelde for alle organisasjonsledd fra tidspunktet for endringen eller fra et annet tidspunkt som landsmøtet vedtar.

§ 21 Forbundets oppløsning

I tilfelle det fremlegges forslag om forbundets oppløsning fra et av NJFFs organer, skal forslaget fremmes for landsmøtet for behandling og vedtak. For vedtagelse kreves 2/3 flertall i to på hverandre følgende landsmøter. I tilfelle av oppløsning, tilfaller forbundets midler og eiendeler Det Kongelige Selskap for Norges Vel til forvaltning til fremme av Norges Jeger- og Fiskerforbunds formål, slik som uttrykt i vedtektenes § 2.

§ 22 Ikrafttredelse

Vedtektene trer i kraft umiddelbart når de er vedtatt, med mindre det er spesifisert at enkelte bestemmelser har en utsatt ikrafttredelse.