Snart ny gjennomgang av trafikklysene

Trafikklyssystemet, som bestemmer om og hvor oppdrettsnæringen kan øke sin produksjon, skal revideres. Det faglige grunnlaget ble, noe overraskende, publisert av regjeringen allerede 17. november.

Publisert: 17. november 2021 kl. 14.38

Begrunnelsen er at oppdrettsnæringen skal få komme med innspill før trafikklysene justeres. Det skaper bekymring hos NJFF.

Statsråd Bjørnar Skjærand (Ap) sier: «Oppdrettsnæringen har ytret et sterkt ønske om å kunne få komme med innspill til det faglige grunnlaget før vi fargelegger produksjonsområdene.» NJFF stiller seg kritisk til at oppdrettsindustrien skal få anledning til på forhånd å påvirke det faglige grunnlaget for reguleringen av trafikklyssystemet.

Hovedkonklusjonene fra styringsgruppa

Forskerne vurderer at det i 2021 er høy risiko for lusepåvirkning i to av produksjonsområdene, moderat risiko i to av produksjonsområdene og lav risiko i ni av områdene. De to områdene der det er vurdert å være høy risiko for lusepåvirkning i år, er produksjonsområde 3 (Karmøy til Sotra) og produksjonsområde 4 (Nordhordland til Stadt). Produksjonsområde 4 er gått fra moderat til høy risiko siden i fjor, altså en utvikling i feil retning.

NJFFs kommentar

  • Rapporten viser at lakselussituasjonen er vedvarende kritisk for villfisken på Vestlandet, og vi krever en reduksjon i produksjonen i disse områdene.
  • I tillegg krever NJFF at også lakseluspåvirkningen på sjøaure og sjørøye tas inn som ny indikator i trafikklyssystemet. Dette påpeker styringsgruppa i sin rapport, og er også i tråd med Stortingets vedtak da trafikklyssystemet ble vedtatt.
  • Regjeringen må starte arbeidet med tilrettelegging av en overgang til lukka anlegg allerede i 2022, og at alle anlegg i sjø skal være lukka innen 2030.
    Dette var NJFFs landsmøte tydelige på.
  • At produksjonsområde 1 (Sørlandet) har lav lakselusproblematikk må ikke brukes som argument for at man kan åpne flere oppdrettsanlegg her. Det er tvert imot et argument for at oppdrettsnæringen må holdes unna inntil de kan drifte med en teknologi som gir null lus og null rømninger.
    NJFF kjemper mot etablering av oppdrettsanlegg på Sørlandet.

NJFF skal delta på dialogmøte om rapporten og trafikklyssystemet 30. november

Nærings- og fiskeridepartementet avgjør hvilke produksjonsområder som kan få grønt lys til vekst i havbruk og hvilke områder som får rødt lys og må redusere sin produksjonskapasitet. Det vitenskapelige grunnlaget for beslutningen om fargelegging baserer seg på ekspertgruppenes rapporter fra 2020 og 2021, sammen med vurderinger fra styringsgruppen. 

Les mer om rapporten på regjeringens sider.