Trafikklysene er satt

Oppdrettsnæringen får vekst i mesteparten av landet.

Publisert: 07. juni 2022 kl. 11.44

Sist oppdatert: 09. juni 2022 kl. 08.56

Vi har sendt ut pressemelding med våre kommentarer til Fiskeridepartementets avgjørelse om hvilke oppdrettsområder som enten må redusere sin produksjon, hvilke som må fryse produksjonen og hvilke områder som kan øke.

Følger råd, men likevel grunn til bekymring

Selv om det er positivt at regjeringen følger de faglige rådene om begrensinger i de områdene som er hardest rammet av lakselus, så er ikke det tilstrekkelig for verken villaks eller sjøørret. - Det er systemet bak som har svakheter, ikke oppfølgingen av det, sier Bjarte Erstad, nestleder i NJFF.

Det er viktig og riktig at oppdretterne fra Karmøy til Stadt får beskjed om at lusepåvirkningen er altfor høy, og at de som en følge av dette må ta ned produksjonen med 6 prosent.

Videre påpeker NJFF at en grønnfarging ikke nødvendigvis betyr at alt er såre vel, og at vi frykter konsekvensene av ytterligere vekst i disse områdene.

Systemet har sine svakheter

NJFF mener at det er særlig to svakheter ved dagens trafikklysmodell.

Det ene er at ikke lakselus på sjøørret og sjørøye teller med. Dette er spesielt alvorlig på bakgrunn av tilstandsrapporten fra Vitenskapelig råd for lakseforvaltning som kom tidligere i vinter. Den konkluderte med at sjøørreten sliter hardt i store deler av landet, og da aller mest i de oppdrettsintensive områdene.

Det andre er at dagens system i realiteten aksepterer at inntil 30 prosent av villaksen dør i området hvor oppdrett foregår. Det er horribelt høyt, og langt høyere enn hva Kvalitetsnormen for villaks legger til grunn.

Må ha lukkede anlegg

NJFF har lenge påpekt at lukkede oppdrettsanlegg er veien å gå. 
- Det kan være en god anledning for oppdrettere som nå får rødt eller gult lys til å investere i lukket eller semilukkede anlegg, sier Erstad.

Les hele pressemeldingen her.

Nyheter fra Jakt & Fiske