Krav til politiattest

NJFF innførte 1. januar 2012 krav om politiattest. Kravet gjelder for frivillige og ansatte som påtar seg oppgaver eller verv som innebærer at de kan få et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming.

Publisert: 06. juni 2023 kl. 11.36

Sist oppdatert: 22. juni 2023 kl. 10.40

Innhenting av politiattester skal være et supplement til andre virkemidler for å skape en trygg organisasjon. Krav om politiattest kan virke forebyggende og kan medføre at mulige overgripere lar være å engasjere seg i organisasjonen. 

Ifølge Politiregisterforskriften § 34-1 kan frivillige organisasjoner hente inn avgrenset politiattest fra ”personer som, lønnet eller ulønnet, utfører eller skal utføre oppgaver for organisasjonen som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming”. Personen det skal innhentes attest fra må være over 15 år.

Det er personens faktiske oppgaver som avgjør om det kan avkreves politiattest, ikke tittelen på vervet eller jobben. Organisasjonen må bekrefte behovet for politiattest på et eget skjema fra politiet. Dette skjemaet skal legges ved når det søkes om attest. søknad.

Hvem skal fremvise politiattest

Alle frivillige og ansatte som påtar seg oppgaver eller verv som innebærer at de kan få et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming skal fremvise ny politiattest. Kravet omfatter derfor alle styremedlemmer, instruktører, frivillige og ansatte som kan ha verv eller oppgaver som gir mulighet for kontakt med mindreårige eller personer med utviklingshemming. Dette gjelder både på lokalt og nasjonalt nivå.

Politiattest skal fremvises før man begynner å virke i verv eller deltar på aktiviteter og arrangementer hvor man kan få et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige.

Politiattesten må fremvises innen 3 måneder fra utstedt dato.

Organisasjonen kan kreve ny politiattest hvis personen får en ny stilling/nytt verv, eller hvis det har vært et opphold i vervet over tid. Dette gjelder også dersom arbeidsoppgavene endrer seg.

Lokalforeninger, regionlag og organisasjonens ledelse kan etter eget skjønn fravike kravet om fremvisning av politiattest for personer som skal delta som ledere eller gjesteinstruktører på enkeltarrangementer.

Kravet kan ikke fravikes på arrangementer eller aktiviteter der:

  • Flertallet av ledere og instruktører ikke har fremvist politiattest.
  • de skal ha ansvar for egne grupper eller enkeltdeltakere.
  • det legges opp til eller er stor mulighet for at de kan være alene med grupper eller enkelt deltakere.
  • Aktiviteten eller arrangementet innebærer overnatting.

Formål må bekreftes

Organisasjonen må dokumentere at personen som skal søke om politiattest utfører eller skal utføre oppgaver som gjør at personen får mulighet til å opparbeide seg et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming. Dette gjøres ved å fylle ut skjema for formålsbekreftelse

Her finner du det oppdaterte skjemaet for formålsbekreftelse til enhver tid

Hvordan lagrer vi informasjonen?

Styret i lokalforeningen/regionlaget skal oppnevne én ansvarlig og én vara som skal håndtere politiattestene. Dette skal være noen som sitter i styret og det skal være nedfelt i en protokoll. Det er kun attestansvarlig (og evt. vara) som skal se attestene. Attestene skal ikke lagres eller kopieres, de skal kun kontrolleres. Det skal deretter føres en liste over hvem som har fremvist politiattest og når, og denne lista må oppbevares på et forsvarlig sted. Se mer under for hva som regnes som et forsvarlig sted.

Eksempel på rutine for innhenting av politiattest:

  • Organisasjonen varsler om at vedkommende vil komme til å utføre oppgaver som innebærer at politiattest må fremvises.
  • Lokallaget/regionlaget/sentralleddet bekrefter formålet med politiattest ved å bruke politiets eget skjema, og oversender til vedkommende slik at det kan legges ved søknaden.
  • Søkeren logger inn på politiets nettsider og søker om politiattest. Husk å legge ved formålsbekreftelsen. Her kan du søke digitalt om politiattest
  • Søkeren mottar en attest i digital postkasse. Attesten har enten intet å bemerke, eller den kan inneholde merknader. Søkeren kan sjekke status på søknaden sin via politiets hjemmesider.
  • Politiattest fremvises til politiattestansvarlig i lokallag/regionlag/sentralledd. Attesten skal ikke lagres, men kun kontrolleres av attestansvarlig (og evt. vara). Etter å ha sett attesten, skal den makuleres/slettes.  
  • Politiattestansvarlig fører en liste over hvem som har fremvist politiattest og tidspunkt for fremvisning. Denne listen må oppbevares på et forsvarlig sted: enten elektronisk på et sted med passordbeskyttelse og som få har tilgang til, eller innelåst i et skap.

 

HUSK! Opplysninger fra politiets registre er underlagt taushetsplikt. Den politiattestansvarlige og vara har ansvar for at tilegnet informasjon ikke kommer på avveie.

Tips: En politiattest uten merknad er dessverre ingen garanti mot overgrep. Kun 1 % av alle anmeldte overgrep ender med dom. Det vi får vite i en slik attest er kun hvorvidt de er dømt for forhold.  Vi er ikke beskyttet mot de som ikke er dømt. Derfor er det viktig at foreningene diskuterer hvilke andre tiltak som kan gjøres i foreningen. LNU har utviklet materiell om hvordan foreninger kan jobbe for å sikre en trygg forening/organisasjon. Her kan du lese mer om trygge foreninger

Her finner du en samleside for alt vedrørende politiattest

 

Mer info eller spørsmål?

Har du ytterligere spørsmål om praktiske forhold angående ordninga og som du ikke finner svaret på, ta gjerne kontakt med NJFF på e-post . Du kan også ringe i kontortida (kl. 10-14 på hverdager) på tlf. 66 79 22 00.

Ved manglende framvist attest eller attest med anmerkning, samt ved akutte hendelser, kontakt organisasjonssjef Knut Erik Risvik på epost eller telefon 916 09 881.