NJFFs høringssvar motorferdselsloven
Forslag til ny motorferdselslov har vært på høring. NJFF har levert sitt høringssvar.
Publisert: 17. september 2024 kl. 14.45
Sist oppdatert: 17. september 2024 kl. 14.47
På bakgrunn av innspill fra flere av NJFFs regionlag og behandling i forbundsstyret, har NJFF levert sitt høringssvar til Klima- og miljødepartementet. Nedenfor kan du lese et utdrag, og her kan du lese hele høringssvaret vårt.
Rullestol
Lovforslaget åpner for mulighet for at de med funksjonsnedsettelser skal kunne bruke hjelpemidler, som elektrisk rullestol, for kunne utøve jakt, fiske og annet friluftsliv dersom hjelpemiddelet ikke har nevneverdig større skadepotensial enn ferdsel til fots.
Det åpnes også for bruk av tyngre rullestoler og el-sykler på vei og turvei i utmark. Det bør åpnes for at disse rullestolene kan kjøres av skogsbilveier eller tilsvarende til poster som er plassert i nærheten. Dette er nødvendig for at disse jegerne kan delta i eksempelvis jakt på elg og rådyr.
NJFF har jobbet for at rullestolbrukere skal kunne jakte og fiske uten at ulike lovverk legger uforholdsmessige hindringer i veien for dem, og støtter forslaget.
Utmark og vassdrag
NJFF støtter et forbud mot motorisert ferdsel i utmark som hovedregel, samtidig som loven må legge til rette for å åpne for nødvendig nytte- og næringskjøring.
Motorisert ferdsel skal skje på en måte som tar hensyn til natur, friluftsliv og samisk kulturutøvelse. Det foreslås også å lovfeste at det skal tas særlig hensyn i sårbare perioder som vårløsningen, i vått terreng, viltets yngletid, herunder kalvingstiden for villrein. Dette er en videreføring av en tilsvarende bestemmelse i dagens lov. NJFF mener det er positivt.
Viltforvaltning og uthenting av vilt
Ettersøk
Det åpnes for at kommunen får unntak fra forbudet mot motorferdsel ved ettersøk av skadet storvilt, og at dette også vil gjelde på barmark. NJFF understreker at det også må inkludere uttransport av dyret når det er felt.
Felt vilt
NJFF støtter at det fortsatt skal ligge unntak i loven for uttransport av felt vilt, og dette skal gjelde for elg, hjort, villsvin og bjørn. At bjørn og villsvin inkluderes, er positivt.
Det direkte unntaket i lov for uttransport av villrein på Hardangervidda foreslås ikke videreført, men det kan åpnes for dette gjennom fastsettelse av forskrift. Det er viktig for NJFF at muligheten for uttransport av villrein på Hardangervidda opprettholdes, men vi ser at det kan være hensiktsmessig å gjøre dette gjennom forskrift og ikke i selve lovteksten.
NJFF understreker behovet for unntak for motorferdselsforbudet for uthenting av andre storviltarter samt sel.
Jerv
Lovutvalget foreslår å ikke videreføre hjemmelen om å kunne tillate snøskuter for utkjøring og tilsyn av jervebåser, åte og åtebuer ved lisensfelling av jerv. De mener behovet for dette bør løses gjennom bruk av den generelle dispensasjonsbestemmelsen.
NJFF mener dagens løsning med en egen hjemmel i forskrift bør videreføres, da dette sikrer god forutsigbarhet for de som driver med lisensfelling av jerv. En effektiv lisensfelling av jerv er viktig for å regulere jervebestanden og redusere behovet for eksempelvis hiuttak.
Transportmiddel
NJFF ser det som positivt at kommunen kan sette krav til bruk av transport-/fremkomstmiddel, eksempelvis om at det kun kan benyttes lette beltegående kjøretøy eller kun helikopter. NJFF har tidligere etterlyst en mulighet for at kommunene kan gi tillatelse til bruk av også helikopter for uttransport av felt vilt der dette vurderes som best egnet alternativ. En slik fleksibilitet vil også åpne for å ivareta hensynet til naturen i vanskelig tilgjengelige områder og i områder der det bør stilles særlige krav til bruk av lett utstyr.
Fiskekultivering
Kommunene kan tillate motorferdsel i forbindelse med nødvendig fiskekultivering, blant annet kalking av vassdrag, kjemisk behandling for å fjerne fiskeparasitter eller fremmede arter, utsetting av fisk og utlegging av gytegrus.
I dag har loven en slik adgang for det offentlige, men nå foreslås det at dette også skal gjelde for private fiskekultiveringstiltak og til å kunne gjelde for alle typer framkomst- og transportmidler. Dette er en endring som også vil kunne åpne for at lokale jeger- og fiskerforeninger kan få nødvendige tillatelser til slik virksomhet.
NJFF støtter forslaget.
Åpent vassdrag
Lovutvalget legger til grunn at bestemmelsene skal være teknologinøytrale. I utgangspunktet er motorisert ferdsel tillatt på elver og innsjøer over to kvadratkilometer og på innsjøer som inngår i vassdrag som er farbare med fartøy. NJFF støtter opp om dette, men vil samtidig understreke at også for motorferdsel på åpne vassdrag må man ivareta hensyn til natur, vilt, fisk og friluftsliv/andre brukere.
Snøskuterløyper
Det åpnes for unntak fra motorferdselsforbudet i snøskuterløyper og rastesoner som er fastsatt i reguleringsplan etter plan- og bygningsloven. Dette innebærer at slik ferdsel kun er tillatt dersom kommunen har fastsatt løype gjennom områderegulering eller detaljregulering. Det stilles krav om snødekt mark og islagt vann.
NJFF har støttet opp om at kommunene skal ha mulighet til å fastsette slike traseer. Hensynet til viltet og viktige viltområder, viktige områder for friluftsliv og viktige naturområder må ivaretas ved etablering av rekreasjonsløyper.
Små innsjøer
NJFF er opptatt av at det fortsatt skal være muligheter for å åpne for bruk av el-båt til dorging eller annet også på sjøer mindre enn to kvadratkilometer. Lovforslaget ivaretar det. I tillegg kan kommunene benytte den generelle dispensasjonsbestemmelsen for å åpne for enkelttillatelser, noe NJFF støtter.
Veien videre
Høringsfristen til forslag til ny motorferdselslov var 15. september.
Klima- og miljødepartementet skal nå utforme sitt endelige forslag til ny lov.
Det er ikke bestemt når regjeringen skal legge frem sitt forslaget for Stortinget.