Lokale og regionale sportsfisketiltak

Det foregår mye godt arbeid i lokal og fylkeslag. Her er eksempler på dette fra NJFF Østfold.

Vi har jevnlig kontakt med alle vannområdene som berører Østfold, og opplever et meget godt samarbeid med alle.

I vannområde Glomma Sør sitter både NJFF Østfold og Forum for natur og friluftsliv i Østfold (Nina Frydenlund) i faggruppe vannkvalitet/vassdragsbruk (Ole-Håkon Heier deltok på to møter via Teams i 2020, der vi som brukerinteresse får egen avsatt tid til å fremme saker).

Vi avga på vårparten en uttalelse til vannområde Glomma Sør om flomvannsreglement for Øyeren, der vi understreket at minstevannføring er det vi egentlig er mest opptatt av.

NJFF Østfold (Ole-Håkon Heier) er også med i faggruppe vannkvalitet i vannområde Haldenvassdraget. Der var det ett møte i juni 2020, der vi imidlertid måtte melde forfall pga. mye annet arbeid. Ole-Håkon deltok imidlertid på et folkemøte om Gjølsjøen på Teams i slutten av november.

FNF Østfold representerer oss i styringsgruppa i vannområde Morsa. Vi har også kontakt med både vannområde Grensevassdragene og vannområde Øyeren ved behov.

Sykdomsutbrudd på laks i Berbyelva

Bjarne Granli og andre engasjerte medlemmer i AJFF Halden satte seg ikke ned og ventet på myndighetene, men tok selv initiativ til å forsøke å finne årsaken. Granli fant at en lignende (den samme?) sykdom kalt M74 var blitt påvist i diverse lakseelver i nordlige områder i Østersjøen siden 1974.

Vi har i brev etterlyst en større innsats fra myndighetene for å finne årsaken til sykdommen, og en bredere tilnærming. Virusundersøkelsene pågikk fortsatt i november, men det er lite sannsynlig at virus er årsaken. Det er ikke sikkert at dette i det hele tatt er noen primærinfeksjon siden det de finner bare er sopp og bakterier som er helt vanlige. Det er derfor andre årsaker enn akutt sykdom, slik som miljøforhold og mangelsykdommer, bør få et sterkere fokus, og da spesielt kanskje tiaminmangel.

Revisjon av Iddefjordkonvensjonen

AJFF Halden sendte i slutten av mars et brev til Miljødirektoratet der de blant annet ønsket en revisjon av Iddefjordkonvensjonen, som regulerer fisket etter anadrome laksefisk både i fjorden og Enningdalselva. NJFF Østfold støttet forslaget i en epost vi sendte direktoratet i starten av april. Vi fikk imidlertid aldri noe svar, på tross av flere purringer utover i 2020.

AJFF Halden sendte derfor et nytt brev som vi samarbeidet om å lage, og som kun tok for seg Iddefjordkonvensjonen, den 24. desember.

Kartlegging av sjøørretbekker i Østfold

Vi fikk i 2020 tildelt midler fra Fylkesmannen til å sette i gang med kartlegging av yngeltetthet i sjøørretbekker i Østfold. Ole-Håkon rakk innom 17 bekker i Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden og Hvaler sammen med representanter fra lokalforeningene og offentlige myndigheter. I de fleste bekkene elektrofisket vi strekninger som lokale ildsjeler enten hadde prøvd å forbedre, eller strekninger der de skal begynne med tiltak. Den siste elektrofiskedagen prøvefisket vi bekker der det ikke tidligere var påvist ørret i hele eller deler av vassdraget.

ørretyngel
Ørretyngel fra Gretnesbekken i Fredrikstad. Foto: Ole Håkon Heier

Hver bekkestrekning har fått et eget regneark med fangst og beregninger. For hver bekk er det angitt en liste med prioriterte tiltak i rapporten. De lokale ildsjelene er allerede i gang med å ta tak i det som kan utføres med en gang, mens vi i fylkeslaget skal ta opp de mer kompliserte utfordringene med ansvarlige myndigheter fremover. Vi har i etterkant hatt møter og dialog med kommunene, Fylkesmannen, Fylkeskommunen, vannområdene, Statens vegvesen med flere. Vi har også hjulpet flere foreninger med utformingen av søknader om midler til tiltak i bekkene i 2021. Underveis fant vi også et par konkrete forurensningsepisoder i et par bekker, som ble tatt opp med ansvarlige myndigheter fortløpende.

Elektrofiske og tiltak

Vi har arbeidet en del med kalkede vassdrag i fylket. På våren hadde vi et telefonmøte med Fylkesmannen i Viken der vi delt med oss det vi visste om kalkingsprosjekter, grunneierlag og jeger- og fiskerforeninger i fylket.

Vi var to dager i felt sammen med Kalnes videregående skole som restaurerer det forsurede Tjernetjernet i Sarpsborg kommune. Kalnes vgs. har dekket våre timer og utgifter. I mai befarte vi vannet og innløpsbekken, der skolens elever hadde satt i gang med storstilt restaurering. I oktober gjennomførte vi elektrofiske. Dessverre var det full flom da vi var der (det var bare da det passet i fht. elevene og covid-19-tiltak), men vi lyktes likevel med å påvise gytevandrende fisk på bekken.

Vi har også assistert Rakkestad & Degernes JFF med å flytte fisk fra Frønebekken opp i Frønesjøen. I løpet av en dag i oktober fikk vi vha. elektrofiske flyttet 230 ørret på 7-25 cm lengde (inkl. ett individ på 35 cm+). Rapport ble sendt Fylkesmannen og Fylkeskommunen.

elfiske
Elfiske i Frønebekken hos Rakkestad & Degernes JFF. Foto Ole Håkon Heier

Markafiske

Prosjektet «Markafiske» ble satt i gang av fylkeslagene i NJFF i Akershus, Oslo og Østfold tilbake i 2015. Hele 2642 ørreter ble målt, veid, merket, og siden satt ut i 88 vann. Da registreringen ble avsluttet i 2018 hadde totalt 625 fangster blitt innmeldt, hvorav 394 var merket.

Rapporten fra prosjektet ble ferdig 22. november 2019, og kan lastes ned på våre hjemmesider. Resultatene kom som en egen artikkel i Jakt & Fiske 25. februar 2020.

Informasjon, Visterflo, Øyeren og Øra

Rekustad Lokalsamfunnsutvalg ville sette opp et informasjonsskilt om fiskearter i Visterflo i Sarpsborg/Fredrikstad. Vi leverte både bilder og tekst, og fikk også med på plakaten at abbor over 40 cm bør gjenutsettes. Skiltet kom opp før jul 2020.

Vi har bidratt med tekst og bilder om fisk til en ny oppslagstavle med informasjon fra Fredrikstad kommune på Øra.

Konferanser/seminarer

• Krepsekonferanse Aurskog. 26.11., Bjørkelangen og digitalt. Vidar Holthe deltok.

Fiskeforvaltning i Haldenvassdraget

Ole-Håkon tok i desember initiativ til et møte med Utmarksforvaltningen i Ørje, for å ta opp fiskekort og forvaltning i Haldenvassdraget. Temaer var båtutsett, tiltak for brukerne, fiskeregler, miljøgifter m.m. Utmarksforvaltningen fikk oversendt et notat med alle temaene oppsummert i etterkant.

Fiske langs Østfold-kysten

NJFF Østfold har tidligere laget en sjøørretbrosjyre for Østfold i samarbeid med Fylkesmannen (63 steder for sjøørret i Østfold, 2006) og fiskekart for Østfold i samarbeid med Fylkeskommunen (2011). I januar 2016 rettet vi blikket mot saltvann, og sendte søknader til Fylkesmannen og fylkeskommunen om midler til å lage et fiskekart for Østfold-kysten.

Vi samlet data de neste par årene, men da vi kom til punktet der vi skulle lage et produkt av dette, hadde tiden gått fra oss. Papirhefter og -kart var ikke lengre det folk ville ha, men apper til mobiltelefonen. Vi ryddet derfor alle dataene høsten 2020 og overleverte dette til fylkeskommunen, slik at de kunne legge det inn i fremtidige friluftskart. Relevante data er også lagt inn i NJFF-appen.

Helhetlig plan for Oslofjorden

Miljødirektoratet åpnet i januar 2020 for innspill til sitt forslag til helhetlig plan for Oslofjorden. Vi var fornøyde med at det nå foreligger en plan, men vi så flere aspekter som manglet, blant annet slik som tilgang på eksisterende brygger – både faste og flytende, parkeringsplasser, veier og stier fra offentlige veier gjennom hyttefelter og boliger og ned til sjøen, og interesser som går direkte på jakt og fiske. Sammendraget var mest negativt sett med våre øyne, da de fremhevede innsatsområdene ikke nevner jakt og kun nevner fiskeforbud i forbindelse med fiske.

NJFF Østfold ba derfor NJFF sentralt om arbeide for at våre interesseområder (jakt og fiske i Oslofjorden) fremover blir ivaretatt enda bedre og på en positiv måte i implementeringen av planen. Vi sendte i tillegg over en liste med forbedringspunkter.

Torskefredning fortsatte i 2020

Fra og med 15. juni 2019 ble det forbudt å fiske torsk hele året, for både yrkesfiskere og fritidsfiskere, innenfor grunnlinjen fra og med Telemark og til grensen mot Sverige. Det ble også innført et totalforbud mot alt fiske i 14 avgrensa områder (gyteområder) fra 1.1 til 1.5., men utstrekningen av disse ble langt mer begrenset enn hva som var tilfelle i det første utkastet. Forbudene skal evalueres tre år etter iverksettelse.

Seminarer

Ole-Håkon Heier deltok på webseminar om forskning på fritidsfiske i sjøen den 3. desember.

Østfold fylkeskommune tok initiativ til å opprette noen bevaringsområder for hummer langs Østfoldkysten i 2019, der vi og lokalforeningene var involvert. Fylkeskommunen sendte så forslagene til kommunene for innspill, før forslagene ble oversendt til Fiskeridirektoratet som foresto den formelle høringen. Den kom til oss via omveier i mai, så vi sendte en klage til Fiskeridirektoratet på at vi ikke var satt opp som høringspart, og ba om at dette skulle gjøres i enhver sak som omhandlet Østfold i fremtiden.

Vi inviterte lokalforeningene til å komme med innspill, og mottok svar fra Hvaler JFF, Onsøy JFF, Moss OJFF. Vi sendte vårt innspill i god tid innen fristen i begynnelsen av juli, der alle foreningenes innspill ble gjengitt med vår støtte. Hummerfredningssonene ble vedtatt i september, og trådte i kraft 1. oktober 2020.

Elmotor og motorferdselloven. Notat sendt Siri 21.1. Kommenterte og redigerte NJFFs innspill 19.2. Det de sendte 28.2. var akkurat slik.

NJFF-Østfold fremmet på NJFFs landsmøte i 2015 at et forslag om at NJFF skulle arbeide for en liberalisering av lovverket rundt bruk av elmotor. Fra forslaget: Små elektromotorer lager verken støy eller utgjør noen forurensningsfare. De går heller ikke mye raskere enn det man klarer å ro. Vi ser derfor ikke noen hensikt i at disse skal være forbudt for sportsfiskere eller andre som ønsker å ferdes på vannet, så lenge det ikke foreligger noen konkret begrunnelse. En tillatelse vil også gjøre det lettere for enkelte grupper av handicappede å fiske fra båt i ferskvann.

Landsmøtet ga sin støtte til forslaget, og dermed var det opp til forbundsstyret å iverksette arbeidet med en endring av lovverket. Saken ble forklart på Stortinget NJFF fulgte opp med møter med stortingspolitikerne fra flere partier. Det måtte litt forklaring til, for å si det slik, men med saklig argumentasjon oppnådde vi forståelse hos flertallet i Energi- og miljøkomiteen.

Fra Sp-representantene Heidi Greni, Willfred Nordlund og Ole Andre Myhrvold ble det til slutt fremmet et dokument-8-forslag som fikk støtte fra flertallet: "Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endring i lov om motorferdsel i utmark som åpner for bruk av elektriske båtmotorer med begrenset effekt i vann som er mindre enn to kvadratkilometer."

PFOS i Vansjø

I januar ble det kjent at det var påvist høye nivåer av organiske fluorforbindelser (perfluoroktylsulfonat, PFOS) i fisken i Vansjø. Mattilsynet dro det hele svært langt og advarte mot alt fritidsfiske. Moss og Omegn JFF og NJFF Østfold sendte brev til Mattilsynet i juni og etterlyste både oppdatert datagrunnlag og forståelige og velbegrunnede kostholdsråd.

Siden det hadde gått noen år siden prøvene ble tatt, ble det tatt ut nye prøver høsten 2020. Cowi as, som hadde oppdraget, tok kontakt med oss for innspill rundt prøvetakingen.

Det viktigste tiltaket for å hindre forurensning er selvfølgelig å finne og fjerne kilden til forurensningen. I dette tilfellet er kilden kjent: Rygge flyplass og tidligere bruk av brannslokningsmidler under øvelser.

Forsvarsbygg er i gang, og har vært det noen år, med å kartlegge utslippene og redusere disse. De har bygget renseanlegg og skiftet ut masser. Siden det er lagret mye forurensninger i grunnen over et stort område, tar det tid å rydde opp. Alt lar seg heller ikke fjerne.

Miljøgifter i stor abbor fra Fjella og stor lake fra Øyeren

Fylkessekretæren hadde mottatt en abbor på 1800 gram fra Degernesfjella og fått en lake på 4190 gram fra Bingsfoss/Øyeren, og tok ut prøver av disse til analyse. Såpass store fisker blir svært sjeldent analysert for innholdet av miljøgifter. Vannområdene dekket analyser, og Vidar Holthe fikk levert prøvene til laboratoriet. Innholdet av miljøgifter var overraskende lavt for den store laken, men mer som forventet svært høyt i den store abboren.

Samling av lover og regler fiske i Østfold

Vi satte i februar 2020 opp en oversikt over aktuelle linker til relevante lover og regler for fiske i Østfold på våre hjemmesider, inkludert en nyhetssak. Vi har også bedt NJFF sentralt å påvirke til å få til noe mer samlet på høyere offentlig nivå.

Høring endringer turistfiskeforskrift

Nærings- og fiskeridepartementet sendte i starten av januar 2020 ut et forslag til endring av regler for turistfiske (saltvann). Forslaget hadde ingen konsekvenser av negativ art for norske sportsfiskere.

På vegne av turistene, som for en stor del faktisk ikke er mer fjerne for oss enn finner, svensker, dansker og tyskere, mente vi imidlertid at forslagene syntes å være unødvendig strenge. NJFF støttet oss i det i sitt endelige innspill, og departementet modererte seg da også til slutt i det endelige forslaget som ble vedtatt.

Fiskeregler for fiske etter anadrome laksefisk 2021

Høringen ble gjennomført i to omganger. Først en runde i februar-mars 2020 der lokalforeningene som forvalter elvene selv skulle komme med innspill. Fylkeslaget sa vi var tilgjengelig for support. Vi fikk innspillene fra Nedre Glomma og Omland Fiskeadministrasjon (NGOFA) for Glomma og Ågårdselva, og leste gjennom og ga tilbakemelding.

I den andre omgangen var Miljødirektoratets forslag til fiskeregler på høring i juli-august. Her bisto vi AJFF Halden med deres innspill, der de reagerte kraftig på de foreslåtte reglene for laksefiske i Iddefjorden og Enningdalselva.

Her fikk vi imidlertid ikke gehør. Det viste seg da de endelige forskriftene ble offentliggjort i desember. Derfor ba vi NJFF sentralt om assistanse, og bisto AJFF Halden med ytterligere ett brev for å forklare problemet. Vi ble også oppmerksomme på en svært uheldig endring i fht. fisketider for sjøørret i Iddefjorden, som også ble omtalt i dette brevet som først og fremst tok for seg Iddefjordkonvensjonen (se også kapittel 6.2). Saken er i skrivende stund ennå ikke avklart.

Endringer lakse- og innlandsfiskeloven

Stortinget vedtok sommeren 2020 en del endringer i lakse- og innlandsfiskeloven, mye positivt, men også noe som slår negativt ut for sportsfisket. Det er særlig endringene i lovens § 37, sjette ledd som er urimelig. Der heter det at: "Fisk som fanges og ikke settes ut umiddelbart, skal avlives omgående." Det betyr det tidligere unntaket for bruk av oppbevaringsnett for fisk som senere skal settes tilbake er fjernet. Dette gjelder både bruk av livewell i båter, keep-net og såkalte karpesekker.

Keep-net er et hjelpemiddel for å kunne oppbevare fisk en har fanget skånsomt før den eventuelt settes tilbake igjen. Særlig benyttes dette hjelpemiddelet under fiske etter store individer av karpefisk og stor rovfisk som gjedde og gjørs som av ulike grunner skal gjenutsettes (f.eks. på grunn av høye nivåer av miljøgifter), men det kan selvfølgelig benyttes også til en del andre arter. Gjennom å la fisken restituere i nettet kan en forsikre seg om at fisken er kvikk nok til å svømme videre. Den fisken som ikke henter seg inn avlives skånsomt. Et forbud mot bruk av et slikt hjelpemiddel er et skritt tilbake i en utvikling blant sportsfiskere mot en mer dyrevennlig behandling av fisk som skal gjenutsettes. Man burde snarere oppfordre til, og gi opplæring i, enn å forby det.

Et forbud mot keep-net gjør at moderne meite-konkurranser i Norge i praksis blir umulige å arrangere, og gjorde også fluefiskekonkurranser mer vanskelige å avholde. Norges Konkurransefiske Forbund (NKFF) sendte, med hjelp fra NJFF Østfold og NJFF sentralt, et brev til Miljødirektoratet i håp om en dispensasjon i månedsskiftet september-oktober. Vi kontaktet også Ole Andre Myhrvold som hadde vært med på å behandle saken i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget. Vi har ikke fått noen avklarende svar.

I november arbeidet Ole-Håkon videre med et forslag for å løse problemet, og dette ble sendt bla. NJFF sentralt.

Det var i februar-mars 2019 flere medieoppslag knyttet til følgende tekst Mattilsynet har liggende på sin på sin hjemmeside, en tekst som beskriver deres tolkning av dyrevelferdsloven: Det kan være flere gode grunner til å sette uskadet fisk ut igjen. Den kan være for liten eller man kan få fisk man ikke vil ha. Rendyrket fang og slipp er når man på forhånd har bestemt at all uskadet fisk skal settes ut igjen. Rendyrket fang og slipp – der målet kun er å oppleve gleden og spenningen i å fiske for så å slippe fisken ut igjen - er i strid med dyrevelferdsloven og forbudt i Norge.

Denne teksten er svært problematisk for oss i Østfold. Her er ferskvannsfiske etter et stort utvalg av arter svært viktig, fra ørret via abbor og gjedde og til en rekke karpefisk. Mattilsynets tolkning av loven tilsier at fiske etter en rekke av våre arter vil være uaktuelt. Det får igjen konsekvenser for fisken, da det ikke lenger vil være sportsfiskere som er opptatt av disse artenes ve og vel.

Styret i fylkeslaget fattet følgende vedtak på marsmøtet: NJFF Østfold ber NJFF om å prioritere å arbeide for at det kan bedrives fang og slipp fiske etter samtlige arter i Norge, ikke bare etter sjøørret og laks der det er politisk bestemt.

Vedtaket ble sendt NJFF sentralt i slutten av mars, og ble så behandlet av Forbundsstyret, sendt til sportsfiskeutvalget, og behandlet av Forbundsstyret før det igjen ble sendt sportsfiskeutvalget. Vi sendte inn supplerende informasjon i november, og omsider fattet Forbundsstyret følgende vedtak i oktober 2020:

Fang og slipp – klargjøring av NJFFs policy: For at NJFF skal delta aktivt i diskusjoner som skjer i forvaltningen og andre sammenhenger om bruk av fang og slipp under alle former for sportsfiske i sjø og ferskvann, ser forbundsstyret behov for en presisering av vedtaket om fang og slipp fra landsmøtet i 2015: NJFF støtter fang og slipp som et rettet fiske for å spare verdifulle individer og for å begrense det totalet uttaket. Fang og slipp skal ikke praktiseres for å fortsette å fiske på bestander som ikke tåler beskatning. NJFF skal gjennomføre kompetansehevende og holdningsskapende tiltak for etisk gjennomføring av fang og slipp.

Rekreasjon og høsting er ofte sammenvevd, men også selvstendige verdier blant dagens brukere av naturen. Sportsfiske handler grunnleggende sett om gleden av å bruke naturen, og er viktig for den enkelte utøvers livskvalitet. Aktivitetens størrelse gjør at den er viktig også i et folkehelseperspektiv.

Uavhengig av motivasjon for å fiske, er derfor verdien av et tilgjengelig og variert sportsfiske svært stor. Landsmøtets vedtak tolkes derfor å gi rom for ulike motiver for utøvelse av fiske, så lenge dette skjer på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ikke truer bestandene.

Ole-Håkon Heier har deltatt i to filminnslag i løpet av året.

• 31. juli: NRK Sommerbilen. Krevde en god del planlegging i forkant, pluss litt fiske dagen før. Heier ble med i bilen fra Rørvannet i Rakkestad til Ørje i Marker.
  • To kvelder i oktober: NJFFs jubileumsfilm Jakt- og fiskelandet. Ett av 26 innslag var vindufiske fra Østfoldkysten. Morten Martiniussen har også vært med på et annet av disse innslagene.

NJFF gjennomførte en sommerfiskekampanje i 2020, der hvert fylkeslag skulle liste opp 10 gode fisketips i sitt område. Det gjorde selvfølgelig også vi i NJFF Østfold.