Jakt- og fiskeskoler

Jakt- og Fiskeskoler er et fritidstilbud til barn- og ungdom. Tilbudet går over lengre tid og bidrar til å skape levende lokale miljøer for barn og ungdom i NJFF. De fleste Jakt- og Fiskeskolene som er etablert har ukentlige tilbud til fastlagte tider på kveldstid og/eller helger.

Hensikten med lokale Jakt- og Fiskeskoler er å etablere kontinuerlige tilbud til barn- og ungdom på fritiden. Et tilbud som går over lengre tid og som bidrar til å skape levende lokale miljøer for barn og ungdom i NJFF. De fleste Jakt- og Fiskeskolene som er etablert har hatt ukentlige tilbud til fastlagte tider på kveldstid og/eller helger.  Med utgangspunkt i at et skoleår defineres til 38 uker, er det i prosjektet stilt krav til minimum 10 opplæringsøkter, på minimum 1 klokketime.

Foreninger som allerede har et bredt tilbud til barn og ungdom kan benytte disse aktivitetene som en del av tilbudet i lokal jakt- og fiskeskole. Dette forutsetter at foreningen tydeliggjør en klar sammenheng mellom opplæring og aktivitetene, samt en oppfølging av deltakerne slik at man sikrer deltakelse over tid. Det er en målsetning at barna/ ungdommen skal delta på mer enn ett enkeltstående arrangement.

Tips fra Bjarne Huseklepp

Bruk av naturen

  • Kjennskap til fjellvettreglene
  • Årstidsvariasjonene lokalt
  • Ski, skøyter og aking
  • Klær/utstyr for utebruk
  • Pakking av tursekken
  • Bruke lokale turløyper/gamle ferdselsveier
  • Hente formingsmateriell ute
  • Bruk av utmarka før og no
  • Natursti av ulike slag
  • Overnatting ute under open himmel, i telt, snøhole eller gapahuk
  • Lære å lage bål - ulike typer/regelverk
  • Lage mat ute på bål, med kokeapparat eller grill
  • ”Vake rundt og sjå soloppgongen”
  • Bruk av kart og kompass
  • Fotografering
  • Førstehjelp

Aktivitetar knytta til vilt

  • Drive ulike viltstellstiltak (Viltstellspermen/NJFF)
  • Dei mest vanlege viltartene der du bur
  • Vere med ein jeger på jakt
  • Møte ein ettersøksjeger
  • Partering av vilt
  • Mat av vilt
  • Lære om lokale fangsttradisjonar ?
  • Korleis vart fangsten driven før ?
  • Registrere gamle fangstplassar i bygda
  • Viltet si betydning før og no
  • Jegerprøva
  • Møte med ein lokal jeger
  • Besøke slaktehus
  • Kva lager vi av kjøt?
  • Kva bruker vi skinn til?
  • Fellefangst.
  • Sjå gamle og nye feller.
  • Lære om lovverket og respekten for viltet
  • Flåing av pelsvilt
  • Regelverk for lovleg jakt og fangst
  • Nødvendig utstyr/påkledning ute
  • Stell av våpen
  • Lære å bruke feller til mink, mår, røyskatt og rev saman med jeger
  • Bygge revebås
  • Møte med ettersøkshunden - trening - nytte
  • Hunden si rolle under jakta
  • Skyting med luft- og salonggevær
  • Skyting med rifle og hagle
  • Stell av våpen
  • Sikkerheitsreglar under trening og annen bruk av våpen

Elva - vatn – fiske - Skape fiskeglede

  • Nødvendig fiskeutstyr - Bruk og funksjon
  • Lokal fisk i ferskvatn
  • Lover og regler i sportsfiske
  • Lære å lage sikre fiskeknutar
  • Fiskebiologi/ samanhengar i naturen /fisken sine krav til godt livsmiljø
  • Sløying/partering av fisk
  • Mat av fisk.
  • Grilling, koking, røyking og steiking
  • Ulike typer agn i sportsfiske
  • Bruk av garn, ruse og line
  • Nødvendig påkleding under sportsfiske
  • Oppleve naturen/fiske på ulike tider av døgnet
  • Bål og bruk av eld
  • Kunne bruke ein robåt
  • Etikk/ korleis ta livet av fisk
  • Korleis oppbevarer vi fisken før bruk ?
  • Sikkerheit/ førstehjelp
  • Kvar finn fisken mat?
  • Gode fiskeplassar i elv og vatn
  • Registrere livet i elva
  • Registrere vassføring 
  • Bekken sin funksjon 
  • Kvar kjem bekken frå?
  • Fisketur i bekk/elv
  • Isfiske - Utstyr og bruk av det
  • Vedlikehald av utstyret
  • Korleis oppfører vi oss som sportsfiskarar under fisket og i naturen
  • Kvar lever fisken i elv,vatn og bekk -Døgn- og årstidsvariasjon
  • Skogen langs elva sin funksjon
  • Lære å sløye/lage mat av fisk
  • Delta i tynningsfiske i overbefolka vatn
  • Analysere vekt, lengde og K-faktor på fisken.
  • Delta på stamfiske med not, garn eller straum
  • Klekkeribesøk
  • Utsetjing av yngel
  • Dyreliv i vatn
  • Lære å binde fluger
  • Lære å ro/padle
  • Registrere fysiske- og kjemiske forhold i vatn

Sjøen/fjæra (Sjå og tipslista over)

  • Fiskane i saltvatn
  • Vere med ein yrkesfiskar
  • Registrere livet i fjæra
  • Registrere søppel/forureining
  • Oppdrett, fra rogn til matfisk
  • Oppdertt og miljøutfordringar
  • Fiske med ulike reiskap
  • Sjødyr/fisk som råstoff
  • Lage mat i fjæra

Klima

  • Måle temperatur, lufttrykk og nedbør
  • Vindretning, styrke
  • Ulike typer skyer
  • Lokale værmerker
  • Snø, snøprofil, snøkrystallar
  • Skumringstur, mørketur (Sjå stjernebilete)
  • Lage snøskulpturar

Jord – hagebruk - matproduksjon

  • Plante blomster
  • Oppbevaring av mat
  • Lokale mattradisjonar
  • "Rein" mat av rein jord
  • Forureining av jord og vatn - konsekvensar
  • Kompost
  • Dyrke ulike planter
  • Konflikten mellom beitedyr og rovdyr
  • Kortreist mat

Småkryp

  • Riste eit tre med kvit duk under
  • Flaskefelle
  • Kven lever under steinar o.l.
  • Kven lever i botnskitet?
  • Registrere artsrikdommen på et avgrensa område i jorda

Dyre-/fugleliv

  • Lokal artskunnskap - årstidsvariasjon
  • Registrere spor/sporteikn
  • Lokale dyr/fuglar
  • Bygge fuglekassar
  • Foring av fuglar og dyr om vinteren
  • Besøke ein fugleleik 

Skogen

  • Treslag i skogen vår
  • Lokale jakt- og fangstradisjonar
  • Bruk av skogen før og no
  • Gamle stiar i nærmiljøet
  • Namn i skogen/nærmiljøet
  • Skogplanting/skjøtsel
  • Frå frø til tømmer
  • Følge eit område året rundt
  • Adoptere eit tre/følge utviklinga
  • Livet i eit tre
  • Mønster i blad og bark
  • Transpirasjon (Del av grein i plastpose).
  • Lage sopelimar
  • Lage seljefløyter
  • Bærtur
  • Sporteikn gjennom året
  • Lære om lokale,ville dyr gjennom året.
  • Ulike skogtyper
  • Lage tjøremile
  • Undersøkje ein gammel stubbe
  • Skogskader
  • Kjenne ulike treslag/registrere
  • Planter til mat
  • Produkt fra skogen
  • Trad. legeplanter
  • Skogbruk og økonomi 

Miljø

  • Luftforureining
  • Måle pH
  • Delta i lokalt kalkingsarbeid
  • "Jakttur" i nærområdet
  • Registrere: Dyreliv, planter, fuglar, fisk
  • Søppelet sin gong frå produsent til søppelplass
  • Drikkevatnet, følge vatnet frå kjelde til springen
  • Bruk av vatn i fortid og notid i nærmiljøet
  • Kloakkhandtering før og no
  • Forureining - avrenning til bekk/innsjø/hav
  • Kjeldesortering. Kva? Korleis? Kvifor?
  • Levere spesialavfall, kvar vert det av?
  • Meitemark/kompost
  • Nedbrytbart/ikke-nedbrytbart materiale
  • Tilgroing i naturen. Kvifor?
  • Mose held på vatn (Lag ei renne, tøm på vatn, mål kor mykje vatn ulike mosetyper kan halde på)

Aktuelle arbeidsmetodar

  • Lytte
  • Sjå
  • Smake
  • Kjenne
  • Beskrive
  • Leike
  • Drøyme
  • Fantasere
  • Snakke
  • Fortelje
  • Dikte 
  • Skrive
  • Dramatisere
  • Forme
  • Teikne
  • Måle - vege 
  • Eksperimentere
  • Rekne
  • Samle inn fra naturen
  • Oppleve naturglede