MENY hamburgermeny Close-menu button

Om profilen

Under identitetsanalysen ble det utarbeidet et sett nøkkelord som er sentrale for å forstå, og formidle, NJFFs identitet. Disse var toneangivende for utformingen av det visuelle uttrykket. 

Merkevarepersonlighet  

Dette er til hjelp for alle som designer, skriver eller har noe med merkevaren å gjøre.  

Norges Jeger- og Fiskerforbund 

Kjennetegn  

• Begeistret (friluftsglede, jakt & fiskeglede) men ikke useriøs  

• Jordnær men ikke traust  

• Inviterende (NJFF + naturen skal være åpen for alle) men ikke brautende  

• Nysgjerrig (undersøkende, se andre perspektiver, endringsvillig, ønsker å være tett på og i kontakt) men ikke invaderende  

• Engasjerende men ikke masete 

Hvordan ville merkevaren uttrykt seg?  

• Uformell og dus, rolig og ordentlig.  

Det betyr at NJFF:  

• Snakker rett ut, men begrunner alltid standpunkt eller beslutninger, saklig og tydelig  

• Tar seg tid til å skrive/snakke i hele setninger.  

• Snakker ikke i bilder eller overført betydning.  

• Benytter alltid «vanlige» ord, og pynter seg ikke med fremmedord/stammespråk 

Visuell Look & feel  

Den skal:  
Skape en følelse/gjengi en opplevelse. Assosieres med å ha det fint sammen i naturen og skape glede. Gjengi den norske naturen. Vise kontrastene som man finner i vær, årstider, døgnet og andre skiftninger i naturen. Gjengi norsk naturopplevelse fra årstider til små detaljer på dyr og planter. Assosieres med friluft og miljøvern. Være moderne men ikke historieløs. 

Logosymbolet er basert på NJFFs 150 år gamle historie, der elementer fra de tidligste logoene er videreført.  
 
Logosymbolet er et gevir og en fisk som danner en harmonisk sirkel. Den viser samspillet og balansen i naturen. Den kan gi assosiasjoner til en kløftbukk som traver optimistisk forbi, og auren som slår spolen over fjellvannet. Jakt og fiske er å være tilstede i opplevelsen.  

Visuell identitet  

Den skal:  
Skape en følelse/gjengi en opplevelse. Assosieres med å ha det fint sammen i naturen og skape glede. Gjengi den norske naturen. Vise kontrastene som man finner i vær, årstider, døgnet og andre skiftninger i naturen. Gjengi norsk naturopplevelse fra årstider til små detaljer på dyr og planter. Assosieres med friluft og miljøvern. Være moderne men ikke historieløs. 

Profiltypesnitt: Calibre 

Calibre er blitt valgt for å fungere som det primære typesnittet i NJFFs profil. Denne fontfamilien skal brukes på alle design og kommunikasjonsflater.  
 
Profiltypesnittet Calibre er et viktig element i NJFFs identitet. Den er en klassisk sans serif med et vennlig, men distinkt uttrykk og en høy typografisk kvalitet.  
 
Styrken i typografien ligger i enkelheten i bokstavformene, som med sine åpne runde former gir en utmerket lesbarhet og særpreg.  
 
Calibre er et lisensiert typesnitt. 

Kjøp fonten 

https://klim.co.nz/retail-fonts/calibre/ 

Andre skrifttyper  

På maskiner der font ikke fungerer eller ikke har blitt installert og i alle officeprogrammer benyttes fonten Roboto. Det betyr at i feks Powerpoint og Word så kan denne standardfonten benyttes. Roboto er en Google-font og kan lastes ned gratis. 

Last ned Roboto 

https://fonts.google.com/specimen/Roboto

Typografiske eksempler

Typografiske eksempler.png
 
Typografiske eksempler .png
 

 

Profilfarger NJFFs farger er hentet fra den norske naturen. Den gjenskaper variasjonen man finner i naturen fra fjell til kyst, årstider og kontraster i vær til små detaljer på dyr og planter.

Fargene skal være med på å styrke merkevaren. De er med på å skape gjenkjennelighet på alle de ulike kommunikasjonsflatene. 

Profilfarger

WCAG-standarden  

NJFF etterstreber å etterkomme kravene til kontrast som er spesifisert i WCAG standarden. Vår primære og sekundære palett består av farger som er valgt med brukervennlighet i tankene. Dette sikrer tilstrekkelig kontrast slik at brukere med nedsatt syn også kan se og bruke vår tjeneste.  

Krav i WCAG 2.0  

Fargekoder og hvilke kombinasjoner som er tillatt i forhold til å være compliant med WCAG AA og tilstrekkelig kontrast. 

For byrå: 

Profilfarger skjerm

Profilfarger print